beautifullwebsite-seo education beautifullwebsite-seo education
lمهمترین فاکتورهای سئو سایت lمهمترین فاکتورهای سئو سایت
رپرتاژاگهی رپرتاژاگهی
bot gmail bot gmail
gmailbot1 gmailbot1
ضریب کارایی-آموزش سئو ضریب کارایی-آموزش سئو
شکایت از شرکت طراحی سایت شکایت از شرکت طراحی سایت
کلمات اختصاری در سئو کلمات اختصاری در سئو
خانه » سئو » ساب دومین » تاثیر ساب دومین و ساب دایرکتوری در سئو سایت :

تاثیر ساب دومین و ساب دایرکتوری در سئو سایت :

شاید شما هم در گشت و گذار های اینترنتی با سایت هایی مواجه شده باشید که دارای چندین دامنه و زیر دامنه ( ساب دومین) و زیر فهرست (ساب دایرکتوری) می باشند .

مسیر و url های طراحی سایت در seo تاثیرگزار است اما تاثیر عناصر سازنده سایت در سئو سایت به اینجا ختم نمی شود . مثلا ساب دومین و ساب دایرکتوری . اینها مثال دیگر از عناصر سازنده سایت هستند که در رتبه بندی گوگل موثر اند . در حالیکه تفاوت چندانی بین اینکه یک صفحه سایت در ساب دایرکتوری (زیرفولدر) یا ساب دومین نیست ، اما مواردی وجود دارد که واقعا این تفاوت ها مشهود هستند .

تفاوت بین تاثیر ساب دومین و ساب دایرکتوری در سئو سایت

بهتر است قبل از اینکه در رابطه با  تاثیر ساب دومین و ساب دایرکتوری در سئو سایت صحبت کنیم ، اول تفاوت بین خودشان را روشن می کنیم .

اساسا وقتی از subdomainاستفاده می کنید ، url شما این چنین است :         subdomain.domain.com

به subdomain قبل از domain توجه کنید ؛ این به گوگل و مخاطبان سایت می گوید که محتوای subdomain از محتوای بقیه سایت متمایز است . نمونه عادی مصرف ساب دومین ، سایت های تجاری است جایی که بلاگ از بقیه محتوا متمایز است و دارای ساب دومین خودش است (مثلا blog.companysite.com) . سایت های دارای تالار گفتگو یا محتوای دیگری مثل مقاله ، همچنین forum را با یک ساب دومین از سایر سایت مجزا می کنند مثل forum.contentsite.com .

برعکس ساب دومین که پشت دامنه است ، ساب دایرکتوری بعد از دامنه است :       domain.com/subdirectory

تفاوت تاثیر ساب دومین و ساب دایرکتوری در سئو سایت ، فراتر از املاء انهاست و به نوع محتوا مرتبط است . قاعده ای که مشخص کند چه زمانی از ساب دومین و کی از ساب دایرکتوری در طراحی سایت استفاده کنیم نیست ، اما اساسا اگر محتوا(مطلب) ارزش مجزا شدن در یک سایت دیگر را داشته باشد از subdomain استفاده می کنیم . اگر آن مطلب تفاوت چندانی با محتوای اصلی سایت نداشته باشد از ساب دایرکتوری استفاده میکنیم . مثلا اگر یک بلاگ درباره طراحی سایت دارید برای مطالب آموزشی و هنری و … سایت می توان از چند ساب دایرکتوری استفاده کرد ، اما برای فروش قالب و طرح از یک دامنه مجزا استفاده کنید .

برای اندازه گیری تاثیر ساب دومین و ساب دایرکتوری در سئو سایت به عوامل زیادی نیاز داریم تا بگوییم ساب دومین برای seo بهتر است یا نه ، به هر حال یک خاصیت subdomain برای زمانی است که برای یک کلمه کلیدی چندین صفحه داشته باشیم . معمولا گوگل نتایج جست و جو را به ازای هر دامنه محدود می کند ، مگر اینکه ان مطلب خیلی مرتبط باشد اما این در مورد subdomainها صادق نیست . به عبارت دیگر ، اگر یک دامنه با چند زیر فهرست و ۱۰ نتیجه مرتبط دارید ، گوگل تقریبا ۲ یا ۳ از نتیجه ها را نشان می دهد ؛ اما اگر ۵ زیردامنه داشته باشید ، ۲ یا ۳ نتیجه به ازای هر زیردامنه نمایش داده می شود . اما این را یک امتیاز تلقی نکند و سعی بر فریب گوگل با زیردامنه نکنید ، ممکن است اینکار عمل نکند و وقتتان تلف شود .

فایده ی دیگری کهsubdomain برای سئو سایت دارد این است که می توان از کلمات کلیدی سایتتان به عنوان نام ساب دومین خود استفاده کنید . این ویژگی خوبی است اگر دامنه اصلی این کلمات را کم داشته باشد ، مثلا سایتی درباره سلامتی به نام healthsomething.com دارای مطالب زیادی از اعتیاد است ، در این صورت از ساب دومین addiction.healthsth.com استفاده کنید که کلمه کلیدی اعتیاد در ان موجود است . البته اینکار با ساب دایرکتوری هم شدنی است اما ساب دومین با کلمات کلیدی وزن بیشتری دارد .

معایب ساب دومین در سئو

فواید ساب دومین برای سئو  قابل توجه است اما معایبی هم دارد مثلا دشواری ایجاد و مدیریت ان .عیب بزرگ دیگر ان این است که ساب دومین ها همیشه وارث استاندارد های دامنه اصلی نیستند ، مثلا اگر رتبه دامنه ۵ باشد ، ممکن است رتبه subdomain۰ باشد چون برای گوگل هر دو کاملا به هم مرتبط نیستند . در بسیاری از موارد این عیب نباید مانع استفاده ازsubdomainشود ، البته چون ساب دومین وارث نیست پس باید جداگانه بهینه سازی شود .

فواید ساب دایرکتوری در سئو

اساسا ساب دایرکتوری دو فایده دارد : اول اینکه مانند ساب دومین میتوان با ساب دایرکتوری در url کلمه کلیدی به کار برد . دوم اینکه ساب دایرکتوری وارث دامنه می باشد و به طور خودکار مجموعه مطالب به درستی کارشان را انجام می دهند در حالیکه در برخی ساب دومین ها می بایست سئو و بهینه سازی سایت  را از ابتدا برایشان انجام داد .

معایب ساب دایرکتوری در سئو

عیب اصلی ساب دایرکتوری محدود کردن نمایش نتایج جست و جو می باشد ، در حالی که نتایج با صفحاتی از سایت شما کاملا مرتبط می باشد . همان طور که گفته شد ، گوگل نمایش نتایج را برای هر دامنه به ۲ یا ۳ نتیجه محدود می کند ، بنابراین اگر تعداد مطالب مرتبط بیشتری وجود داشته باشد انها نمایش داده نمی شوند .

چه زمانی از تاثیر subdomain و ساب دایرکتوری در سئو سایت استفاده کنیم ؟

برای توضیح تاثیر subdomainو ساب دایرکتوری در سئو سایت باید گفت که از زیر دامنه برای موضوعات گسترده تر مانند سایتی که درباره سلامت است استفاده کنید . مثلا برای هر دسته از بیماری ها یک ساب دومین و برای تفکیک هر بخش از ان بیماری یک ساب دایرکتوری ایجاد می کنیم .

همانطور که اشاره شد ، اگر سایت علاوه بر صفحات مطلب دارای تالار گفتگو یا بلاگ باشد ، می توان ازsubdomain به شکل زیر استفاده کرد :

forum.domain.com                                                                     blog.domain.com

البته اینها توصیه های عمومی هستند و شما می توانید خود تصمیم بگیرید که کدام کار برای شما بهتر است .

6 دیدگاه

  1. سايت معتبر و پر محتويي داريد تبريک ميگم

  2. Thanks for the insghit. It brings light into the dark!

  3. That’s an expert answer to an instieetrng question

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *