آموزش سئو :نحوه عملکرد گوگل

نحوه عملکرد گوگل یکی از ملزومات اساسی در رابطه با بهینه سازی وب سایت بشمار می اید و گوگل پاندا (Google Panda) سلسله تغییراتی است که از اواخر فوریه 2011 (اسفند 1389) در الگوریتم نمایش نتایج جستجو در گوگل اعمال شد و همچنان ادامه دارد. این تغییرات با هدف کاهش رتبه سایت های «کیفیت پایین» دنبال می شود و سایت های باکیفیت را در بالای صفحه نمایش نتایج جستجو نشان می دهد.
در اثر این تغییرات، بسیاری از وب سایت های خبری و شبکه های اجتماعی در جستجوی گوگل در جایگاه بالاتری قرار گرفتند و در مقابل سایت هایی که حجم بسیار زیادی آگهی تبلیغاتی در خود جای داده بودند به رده های پایین سقوط کردند. بر این اساس طبق اعلام گوگل، در اولین نسخه گوگل پاندا چیزی در حدود 12 درصد از تمام نتایج جستجوی این موتور جستجو تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفت.

تحلیل نحوه عملکرد گوگل :

الگوریتم گوگل پاندا عنوان خود را از نام خانوادگی یکی از مهندسان اصلی این پروژه در شرکت گوگل گرفته است؛ ناونیت پاندا، گوگل جزئیات زیادی در مورد نحوه عملکرد الگوریتم جستجوی خود منتشر نمی کند، و شاید یکی از رموز موفقیت آن در برابر رقبا را باید در همین نکته دید. با این وجود، وبلاگ رسمی وب مستر گوگل بر روی Blogspot تاکنون با وب مستر ها مهربان بوده و گاه به گاه نکاتی را در مورد شاخصه های مورد نظر پاندا در دست چین کردن و رتبه بندی وب سایت ها منتشر می کند. به طور مثال در بخشی از یکی از پست های این وبلاگ آمده است:«محتوای کیفیت پایین در بخش هایی از سایت می تواند روی رتبه کل سایت تاثیر بگذارد.»

بر اساس این شاخصه، بدون شک باید فکری به حال محتوای کیفیت پایین که ممکن است مدت ها قبل بر روی وب سایت خود منتشر کرده اید نیز باشید؛ یا آن ها را اصلاح کنید یا آن ها را برای همیشه از روی وب سایت خود حذف کنید.
گوگل اغلب بدون اطلاع قبلی الگوریتم پاندا را به روز می کند و سپس معمولا از طریق گفته های غیررسمی می توان از این مسئله باخبر شد و نهایتا با تاخیر می توان تایید مسئولان گوگل در مورد آپدیت جدید این الگوریتم را گرفت. وب مستر ها همیشه تغییرات و آپدیت های پاندای گوگل را رصد می کنند. اما چرا اطلاع از زمان آپدیت های گوگل پاندا برای وب مستر ها از اهمیت بالایی برخوردار است؟ در این میان نکته مهمی وجود دارد و آن تفاوت در عملکرد الگوریتم پاندا نسبت به الگوریتم کلی جستجو در گوگل است. در حالت عادی با اضافه شدن یک لینک به یک وب سایت، روبات های crawler گوگل به آن سر می زنند و آن را ایندکس می کنند. این موضوع در مورد سایت هایی که رتبه بالایی دارند بلافاصله انجام می شود و سایت هایی که رتبه پایین تری دارند، معمولا از یک تا چند روز باید صبر کنند تا لینک آن ها نیز ایندکس شود و در نتایج جستجو نمایش داده شود.
اگر بخواهیم ارتقاء و سقوط وب سایت ها را در اثر آپدیت های گوگل پاندا ببینیم، بد نیست به بررسی انجام شده توسط وب سایت searchmetrics.com در مورد تاثیر آپدیت 2.5 پاندا که در اواخر سپتامبر 2011 از سوی گوگل اعمال شد نگاهی داشته باشیم. در این آپدیت هم مثل آپدیت های قبلی، برخی وب سایت های امریکایی جزء بازنده ها بودند و برخی دیگر جزء برنده های میدان جستجو. در تصویر زیر آدرس برخی از این وب سایت ها آمده است. همچنین درصد رشد و یا سقوط آن ها نیز مشخص شده است.  

 

در مورد شاخصه های مدنظر پاندا باید به تفصیل سخن گفت. اما در عین حال شاید بتوان نکات کلی و اصلی در این زمینه که باید به نوعی در اداره یک وب سایت از آن ها فاصله گرفت را به طور خلاصه این‌گونه بر شمرد؛ هر چند این لیست را به هیچ وجه نمی توان لیستی کامل دانست:

  •     استفاده بیش از حد از تبلیغات
  •     متاتگ ها و تگ های نامناسب در وب سایت
  •     استفاده بیش از حد از یک تگ یا تگ های نامربوط در یک صفحه
  •     لینک های منقطع (به طور مثال لینک هایی که به خطای 404 منتهی می شوند)
  •     محتوای کیفیت پایین در کل وب سایت
  •     محتوای کیفیت پایین در بخشی از وب سایت
  •     زمان کوتاه حضور هر کاربر بر روی وب سایت
  •     مشکلات فنی وب سایت
  • نکاتی که باید در مورد شاخصه های مدنظر گوگل پاندا رعایت کرد، در حوزه سئو  یا  «بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو» قرار می گیرد. نکته مهم آن که اکنون دیگر زمان فریب گوگل با استفاده از ترفندهای خاص بهینه سازی به پایان رسیده است. بدون شک پاندای گوگل باهوش تر از همیشه در بالاترین نقطه الگوریتم جستجوی گوگل نشسته و کار جداسازی لینک ها را انجام می دهد و همواره مخاطب و خوراکی که به او ارائه می دهد را بیش از هر چیز دیگر مد نظر قرار می دهد.
  • تیم پاور اف سئو منتظر نظرات و پیشنهادات شماست.
 
مطالبی که در این مقاله میخوانید
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.