قسمت مدیریت گوگل انالیتیک |admin google analytic
دو ویژگی که شما نیاز دارید همین حالا استفاده از انها را شروع کنید:
: اهداف و کمپین
اهداف گوگل آنالیتیک, به شما کمک می کند تا اطلاعاتی را که به یک کاربر “که در حال تکمیل یک عمل خاص در وب سایت شماست” مربوط می شود را ردیابی نمایید.
ساده ترین نوع هدف, هدف مقصد (Destination goal) می باشد. این نوع هدف به شما این امکان را می دهد تا تعیین کنید که وقتی یک کاربر به یک صفحه خاص از وب سایت شما رسید, یک هدف خاص تکمیل شده است. در ادامه چند مثال ساده بیان شده است:
مثال ۱: اگر شما یک لیست ایمیلی دارید, یک صفحه مخصوص در وب سایت تان بسازید که از کاربران پس از ارسال اطلاعات شان تشکر کند. سپس آن صفحه را به عنوان هدف مقصد راه اندازی کنید و نام آن را لیست ایمیلی بگذارید (و یا هر اسمی که شما به راحتی تغییرات لیست ایمیلی را تشخیص دهید).
مثال ۲: اگر شما یک فرم تماس در وب سایت تان دارید که از آن جهت جذب کاربران به کسب و کارتان استفاده می کنید, یک صفحه اختصاصی روی وب سایت تان ایجاد کنید تا از کسانی که اطلاعات تماس شان را ارسال کرده اند تشکر کند. سپس آن صفحه را به عنوان هدف مقصد راه اندازی کنید و نام آن را فرم تماس بگذارید (و یا هر چیزی که شما به راحتی تغییرات فرم تماس را تشخیص بدهید).
مثال ۳: اگر شما یک سبد خرید در وب سایت تان برای فروش محصولات دارید, به احتمال زیاد شما یک تایید سفارش و یا صفحه تشکر از خرید دارید که کاربران وقتی سفارش شان تکمیل می شود وارد آن صفحه می شوند. این صفحه را به عنوان هدف مقصد راه اندازی کنید و نام آن را سبد خرید بگزارید (و یا هر چیزی که شما به سرعت متوجه یک تغییر سبد خرید بشوید).
اگر صفحات خاصی دارید که خریداران هنگام فراین سبد خرید در آن فرار می گیرند, شما می توانید گزینه قیف یا Funnel را فعال نمایید و تمام آن صفحات را به آن اضافه کنید. این گزینه به شما امکان ردیابی صفحات را می دهد که کدام صفحه بیشترین از دست دادن مشتری در آن رخ داده بنابراین شما می توانید سبد خریدتان را برای فروش بیشتر بهینه نمایید.
برای فعال سازی یک هدف مقصد, بر روی گزینه Goals در پنل مدیریت کلیک نمایید و سپس روی دکمه +New Goal کلیک کنید.
برای هدف تان نام بگذارید و نوع مقصد را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Next step کلیک کنید.
جزئیات هدف خود را وارد کنید. مثلا اگر صفحه تشکر شما همیشه http://domain.com/thank-you می باشد, عبارت /thank-you/ را به عنوان آدرس صفحه وب وارد نمایید در قسمت web page URL و از منوی کشویی گزینه Equals To را انتخاب کنید.
در صورتیکه به آدرس URL صفحه تشکر شما اطلاعات ردیابی اضافه می گردد, منوی کشویی را به گزینه Begins With تغییر دهید و عبارت /thank-you/ را همچنان به عنوان آدر URL صفحه وب وارد نمایید.
برای اینکه از صحت عملکرد هدف جدید خود مطلع شوید, می بایست یک فرم اختیاری که در وب سایت تان می باشد را ارسال کنید و یا یک فرم تماس ارسال نمایید و یا یک خرید در سبد خرید خود ثبت کنید.
دو آیتم اختیاری در جزئیات هدف شما ارزش (Value) و قیف (Funnel) هستند. در صورتیکه شما یک ارزش خاص برای تکمیل هر هدف خود می دانید (برای مثال متوسط ارزش سفارش از طریق سبدخرید شما برابر ۱۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد), سپس شما می توانید آن را به عنوان یک ارزش در جزئیات اضافه کنید. در غیر اینصورت این گزینه را خالی بگذارید.
در صورتیکه شما یک سبد خرید دارید در صفحاتی اختصاصی که کاربر در طی اجرای فرایند خرید از آنها عبور خواهد کرد, شما می توانید آن صفحات را در زیر گزینه قیف اضافه نمایید.
شما می توانید مراحل یکپارچه فروش خود را در گزارش مجسم سازی شده قیف (Funnel) استاندارد مشاهده کنید.
هنگامی که تکمیل فرم هدف به اتمام رسید, شما می توانید بر روی لینک Verify this Goal قبل از save کردن هدف تان کلیک نمایید. در صورتیکه هر کاربری هدف را تکمیل کرده باشد (به هدف مورد نظر رسیده باشد) در هفت روز گذشته, شما یک تاییدیه دریافت می کنید که هدف شما به درستی راه اندازی شده است.
با راه اندازی یک هدف مقصد (Destination goal), شما می توانید ROI (return on investment) یا بازگشت سرمایه خود را با استفاده از گوگل آنالیتیک اندازه گیری کنید. شما قادر خواهید بود تا ببینید کدام منابع ترافیکی و شبکه های اجتماعی بیشترین کاربرانی را که هدف را تکمیل کرده اند به وب سایت شما فرستاده اند. همچنین شما قادر خواهید بود که شهر و یا کشور این کاربران را ببینید, و خیلی چیزهای بیشتر.
گذشته از اهداف مقصد, سه نوع دیگر هدف وجود دارد. نوع هدف مقصد به طور کلی ساده ترین نوع برای راه اندازی است و بیشترین کاربرد و فایده را دارد. شما می توانید درباره راه اندازی دیگر انواع هدف و مزایای آنها در مرکز راهنمایی گوگل آنالیتیک (Google Analytics Help Center) مطالعه نمایید.
# ۱: کمپین های سفارشی گوگل آنالیتیک (Google Analytics Custom Campaigns)
کمپین های سفارشی بازدیدکنندگان را از منابع ترافیکی خاص ردیابی می کنند. کمپین ها با استفاده از پارامترهای UTM راه اندازی می شوند. این پارامترهای UTM به انتهای آدرس URL یی اضافه می شوند که یک بازدید کننده ممکن است بر روی آن کلیک کند.
گوگل آنالیتیک برای ردیابی کمپین ها به سه پارامتر نیاز دارد: نوع رسانه کمپین و یا قالب کمپین (utm_medium), منبع ترافیکی کمپین (utm_source) و نام کمپین (utm_campaign).
برای مثال شما می توانید یک کمپین ایجاد نمایید تا ترافیک حاصل از یک لینک به اشتراک گذاشته شده از طریق برنامه Buffer app در توییتر (Twitter.com) که یک شبکه اجتماعی است را ردیابی کند. در این مورد, شبکه اجتماعی نوع رسانه کمپین یا Medium می باشد, سایت twitter.com منبع شماست, و buffer نیز نام کمپین می باشد.
وقتی شخصی روی یک لینک به اشتراک گذاشته شده توسط نرم افزار بافر (Buffer app) کلیک می کند, آنها URL زیر را در نوار ادرس مرورگر خود می بینند:
http://iqtell.com/2014/02/are-we-managing-our-to-do-lists-all-wrong/? utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
این لینک به گوگل آنالیتیک می گوید که یک شخص پارامترهای کمپین شما را کامل کرده است. شما می توانید نتایج را در اولین ورود در زیر گزارش کمپین ها ببینید.
وقتی شما بر روی buffer (نام کمپین) در مثال بالا کلیک کنید, شما می توانید منبع و نوع رسانه را ببینید.
با استفاده از کمپین ها, شما می توانید بازدیدکنندگان را از هر جایی که آمده باشند ردیابی نمایید, تمام کسانی که بر روی لینک شما که به mailing list خود در ۱۵ May ارسال کرده بودید, کلیک کرده اند.
بهترین قسمت درباره راه اندازی این لینک ها این است که شما می توانید به راحتی با استفاده از campaigns URL Builder tool در گوگل این کار را انجام دهید. شما فقط آدرس URL خود, منبع کمپین, نوع رسانه کمپین و نام کمپین را وارد می کنید.
کلید دقت ردیابی کمپین ها به سازگاری پارامترها بستگی دارد. حروف بزرگ و کوچک, تلفظ حروف, فاصله گذاری و نقطه گذاری باید دقیقا یکسان باشند تا همیشه به عنوان یک کمپین یکسان در گوگل آنالیتیک حساب شود.
در صورتیکه شما می خواهید از buffer به عنوان نام کمپین استفاده کنید, می بایست همیشه از کلمه buffer استفاده کنید و نه از Buffer و یا Buffer App, زیرا به عنوان کتمپین های جدید در نظر گرفته می شوند. یا اگر شما قصد استفاده از twitter.com را به عنوان منبع دارید, همیشه از کلمه twitter.com استفاده کنید نه از Twitter و یا Twitter.com, زیرا گوگل آنالیتیک هر کدام از آنها به عنوان منابع جدیدی در نظر می گیرد.